در آغاز باید به این نکته اشاره کنیم که آیا تربیت مناسبی در سیستم آموزشی ما وجود دارد؟ آیا بُعدِ پرورشیِ سیستم آموزش و پرورش ما راه درستی را پی می گیرد؟ و آیا آنچه برای زندگی آینده ی فرزندانمان (و حتی خود ما) لازم است را به آنها اعطا کرده ایم؟ البته که نه! نبود چنین سیستم آموزشی در دوران مدرسه و خانواده، جمعیت جوانان کشور را با تهدید جدی بی هدفی و زندگی «باری به هر جهت» رو به رو می سازد، تصور اینکه آینده کشور با چنین نسلی با چه معضلاتی می تواند رو به رو باشد دردناک است؛ مضاف بر آن، عده ای سعی می کنند با استفاده از دانش شخصی و ارایه جذابیت های غیر علمی از وجود این خلاء سوء استفاده نمایند. در برنامه آموزشی پیش رو تاکید بر این است که دانشجویان بتوانند مبانی آموزش دیده شده را در مراحل مختلف زندگی به کار گیرند. لذا در سطح اول این برنامه از متد استعدادیابی دونالد کلیفتون که توسط موسسه معتبر گالوپ بر روی ۲ میلیون نفر از سراسر جهان راستی آزمایی شده است استفاده می شود. این برنامه به طور کلی در سه بخش اصلی تنظیم شده است:

۱٫ سطح اول: شناخت استعدادها و توانایی های ذاتی فرد

۲٫سطح دوم: رویاپردازی و هدفگذاری آینده و تغییر نگرش

۳٫ سطح سوم: برنامه ریزی و تعهد و اقدام

همواره دو اشکال بزرگ به مطالب آموزشی حوزه مهندسی آینده وارد است: اول، مطالب علمی نیست. و دوم: ترجمه ی خارجی هاست و در ایران قابل اجرا نیست. این دو بهانه (که البته در پاره ای موارد پر بیراه هم نیستند) چنان تصوری در اذهان دانش آموزان (و حتی والدین) ایجاد کرده که می گویند: اینجا جای زندگی نیست و باید مهاجرت کنیم! و این تازه شروع مشکلات دیگری است… در این دوره هر فراگیر می تواند با توجه به استعدادها و توانایی های درونی خود که با بهره گیری از متد اعتباریافته دونالد کلیفتون تهیه و تنظیم شده است و برای همه مثال ها از افراد ممتاز و موفق ایرانی استفاده شده بهره گیرد. این متد با تکیه بر توانایی های فردی تهیه شده و برای هر توانایی پرسشنامه مخصوصی طراحی گردیده تا افراد بتوانند درصدی از توانایی خود را مورد سنجش قرار دهند. همچنین در سطح دوم فراگیران می آموزند چگونه و تحت چه شرایطی می توانند آینده خودشان را مهندسی کنند. و نقشه ی راه مناسب آن را تهیه نمایند. در گام دیگر تغییر نگرش و سبک زندگی افراد مد نظر است. نکته قابل ملاحظه این است اگر ما (یا فرزندانمان) با همین نوع نگرش و طرز فکر می توانستیم موفق شویم، تا به حال برایمان اتفاق افتاده بود. پس باید تغییری صورت بگیرد.

سطح سوم این ورکشاب به فراگیران می آموزد چگونه اهدافشان را در برنامه ریزی های سالیانه، ماهیانه و روزانه خود قرار دهند و برای رسیدن به آن اقدام کنند. در این سطح که به شکل نیمه خصوصی و با تعداد فراگیران اندک برگزار می شود امکان برنامه ریزی فردی برای هر شخص ممکن می شود و مشاوره های خصوصی و پشتیبانی تا حصول نتیجه دلخواه انجام می شود.

اهداف کلی برنامه

  • بهره گیری مناسب فراگیران از گذشته خوب و بد خود.
  • شناخت استعدادها و توانایی های فردی اشخاص
  • فراگیری راهکارهای عملی برای مهندسی آینده
  • تغییر سبک زندگی: نگرش، عادات و رفتار فردی در زندگی روزمره
  • تقویت برنامه ریزی راهبردی در زندگی فراگیران
  • ارایه راهکارهای عملی برای اجرای برنامه ریزی روزانه

روش اجرا

 برنامه آموزشی به صورت برگزاری سمینار، کارگاه آموزشی یا ورکشاپ قابل برگزاری است. در ابتدای دوره روند اجرای سه سطح آموزشی برای دانشجویان توضیح داده می شود. روش های آموزش شامل سخنرانی،  بحث، کار عملی و مصاحبه با افراد موفق است.

عناوین و سر فصل کارگاه ها

سطح سوم سطح دوم سطح اول سطح  
آینده مان را برنامه ریزی می کنیمبرنامه ریزی بلند مدت ۱۰ساله برنامه ریزی سالیانه لیست اقدام و تعهد ماهیانه چیست؟۵٫  روزانه چه کارهایی را باید انجام دهیمشش اقدام روزانه برای دستیابی به برنامه ها چیست؟ توانایی ها به چه کار ما می آیند؟چگونه رویاپردازی کنیم؟چه رویاهایی به آرزو تبدیل می شوند؟۴٫  زندگی را هدف گذاری کنیمسبک زندگی خود را تغییر دهیم گذشته خوب و بد چیست و چه تاثیری در آینده دارد؟شناخت توانایی های نهفته در استعداد «تفکر استراتژیک»۳٫  شناخت توانایی های نهفته در استعداد «ساختار اجرایی»شناخت توانایی های نهفته در استعداد «تاثیر گذاری»شناخت توانایی های نهفته در استعداد «ساختار ارتباطی» عناوین کارگاه ها

*: شرکت در این کارگاه اختیاری است.

منابع دوره:

فراگیران این دوره لازم است کتاب «برنده باش: راهکارهای زندگی به روش آدم های بزرگ)» نوشته حامد اسدیان که توسط انتشارات «بهار سبز» چاپ و منتشر شده است را تهیه نمایند. این کتاب در ۵ فصل مطالب را به صورتی صریح و جذاب آورده است و امکان نوشتن تکالیف کلاسی نیز در آن مهیا است.

منابع مطالب:

مطالب این دوره همگی به واسطه پژوهش های معتبر افراد یا سازمان های علمی به دست آمده و تلاش شده تا برای زندگی اجتماعی در ایران ملموس و قابل اجرا باشد. مبحث استعدادیابی از متد دکتر دونالد کلیفتون نویسنده و روانشناس، استاد دانشگاه نبراسکا برداشت شده است. پرسش ها ترجمه بخش «توانمندیاب کلیفتون» در وبسایت موسسه گالوپ می باشد و مثال ها همگی برآمده از مصاحبه ها و کتاب های زندگینامه افراد موفق ایرانی است. سطح دوم حاصل بررسی و واکاوی ۱۸ کتاب علمی در حوزه مهندسی آینده است. و همچنین سطح سوم نمونه ی تحلیلی به زبان عامه از آنچه به عنوان برنامه ریزی راهبردی یاد می شود از مجموع ۱۶ کتاب، مقاله و پایان نامه دوره دکتری گردآوری شده است.

ملزومات آموزشی:

با توجه به ماهیت آموزشی دوره در حوزه علوم انسانی و تربیتی ملزومات آموزشی معمول از جمله: کلاس، دستگاه نمایش پاورپوینت، کتاب برنده باش و کاغذهای پشت چسب دار به همراه یک تخته مورد نیاز است

مدت زمان دوره ها:

طول هر دوره آموزشی در هر سطح ۸ جلسه است که به صورت دو جلسه در هفته (به صورت ماهیانه) و یا یک جلسه در هفته (به صورت دو ماهه) قابل برگزاری است.

گواهی ها:

هر چند موسسه آموزشی می تواند گواهی این دوره را در نظر گیرد اما فی نفسه این سمینار هیچ گواهی ندارد بلکه به فراگیران می آموزد کسب موفقیت آینده شان در گرو چه اعمال و رفتاری است. به نظر میرسد این آموزش که به واسطه خلاء جدی عدم پرداخت آن در دوران تحصیل دانش آموزان پیش آمده به واسطه ترویج تفکر مناسب و فراگیری یک سیستم علمی و ایرانیزه شده کافی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *